Det IT-rättsliga observatoriet

IT-rätt / Det här har observatoriet gjort / Den nya marknaden - seminarium I / Förtal av företag
2004-04-07




Annie Alsterholm - Förtal av företag

Länk till PM

Svarta listor fyller en viktig funktion som källa till information för konsumenter,exempelvis om vilken kvalitet ett företags varor håller och hur det sköter sina kundkontakter. Även företag kan gynnas. En bra placering på en lista ger gratis reklam.
Samtidigt står det klart att oseriös svartlistning är negativt för både konsumenter och företag. Konsumenten vilseleds och kan göra ofördelaktiga val av produkter och tjänster, vilket också snedvrider konkurrensen. Drabbade företags anseende kan försämras med stora ekonomiska konsekvenser som följd. Eftersom immateriella värden har blivit alltmer betydelsefulla för företagen, ses det allvarligt på den badwill som felaktig ranking kan innebära. I och med att svarta listor numera snabbt sprids, når många och man därtill kan rikta informationen till en viss avsedd grupp med hjälp av Internet, har konsumentmakten på senare tid ökat kraftigt. Det kan samtidigt konstateras att möjligheterna till felaktigheter i de svarta listorna är ett problem på Internet, vilket ligger i både företagens och konsumentens intresse att åtgärda. De ökade kommunikationsmöjligheterna kan i de fall där svartlistningen är obefogad få dyra konsekvenser för drabbade företag. Svartlistning av företag och andra former av otillbörlig smutskastning med samma effekt är ett i allra högsta grad aktuellt problem värt att uppmärksamma.

Vad som utreds närmare i PM:an är
- hur skyddet för svartlistade företag ser ut i nuvarande lagstiftning.
- kan företagen via marknadsrätten angripa svartlistningen eller kan svartlistning anses utgöra förtal?
- finns det grund för skadestånd?
- undersöka vilka förändringar av rättsläget som är lämpliga för att förbättra svartlistade företags rättsliga skydd.

Diskussionsfrågor

1. Förtal av företag - ett problem? Vilken betydelse har Internets framväxt för bedömningen?
2. Är nuvarande rättsläge tillfredsställande?
3. Hur bör rättsläget se ut?
a) Bör en regel om ekonomiskt förtal införas?
b) Hur skall en sådan regel i så fall utformas?
c) Är det lämpligare att utforma en skyddslagstiftning inom något annat rättsområde än straffrätten?
d) Bör området överhuvudtaget regleras eller är det lämpligare att företagen använder de ökade kommunikationsmöjligheter som Internet innebär för att försvara sig mot förtal?


Första sidan | Det IT-rättsliga observatoriet







Internet Marketplaces - Auctions and Exchanges on-line




Värdering av nya tillgångar




Förtal av företag







< < Tillbaka