IT-kommissionen
2000-11-01
Några "tumregler" vid val av Internetoperatör
IT-kommissionens generella
specifikation av Internettjänst är en teknisk beskrivning av de komponenter som
kan ingå vid en Internettjänst. Utgående från den kan en beställare av en fast
(eller uppringd) anslutning till Internet formulera en egen kravspecifikation
som underlag för en upphandling, genom att välja ut och ange värden för olika
komponenter.
Specifikationen kräver dock en
inte obetydlig kompetens inom området för att kunna ställa relevanta krav och
utvärdera svaren. Det är ändå viktigt att veta vad man får när man väljer en
Internettjänst, så att skillnaden mellan förväntningarna hos beställaren och
verkligheten inte behöver upplevas som alltför stora. Eftersom det ju ändå
marknadsförs och säljs Internettjänster som inte motsvarar
Internetspecifikationen har IT-kommissionen sammanställt några
"tumregler" som kan ge ledning i valet av Internetoperatör vid fast
anslutning. Ett avtal mellan kunden och Internetoperatören om fast anslutning
till Internet bör åtminstone innehålla villkor för nedanstående punkter:
1. Erbjuder Internetoperatören en
"transparent" Internetaccess, dvs. en tjänst utan funktioner som
begränsar access till och från Internet (du vill kunna använda alla nya
tillämpningar och tjänster som marknaden erbjuder eller själv ha en server med
information som andra användare kan komma åt).
2. Vilka funktioner kan
Internetoperatören erbjuda för att motverka att du drabbas av incidenter som
t.ex. datavirus, intrång i din dator, oönskad reklampost eller andra
företeelser.
3. Kan du komma åt de tjänster du
får på köpet av din Internetoperatör även från en annan operatörs nät (du vill
kanske kunna komma åt din e-post m.m. även när du hälsar på hos släkt och
vänner, bor på hotell etc.).
4. Vilken överföringskapacitet
(hastighet), eller trafikgenomströmning, tror Internetoperatören att du får
till en tjänst som ligger hos en annan operatör, dels till annan användare
eller tjänst inom Sverige, dels till annan användare eller tjänst i USA (du
vill så effektivt som möjligt kunna komma åt de tjänster som du hört talas om).
(Det är helt i sin ordning om kapaciteten är betydligt lägre i det senare
fallet.)
5. Kontrollera om tjänsterna som
du automatiskt och utan extra kostnad kommer åt från din vanliga accesspunkt
(hemifrån) kräver någon typ av kontroll av din identitet när du vill komma åt
tjänsten från en annan operatörs nät och om separat betalning krävs. Det kan
vara så att du måste betala extra för att komma åt en tjänst från någon annan
plats som du kan komma åt gratis hemma hos dig.
6. Vilket kundstöd erbjuder
Internetoperatören? När är det tillgängligt? Hur lång är väntetiden? Du vill
att de besvarar frågor snabbt, låt säga inom 2 minuter i 95 % av fallen.
7. Vilken tillgänglighet
garanteras av Internetoperatören, och hur många timmars otillgänglighet blir
det per månad. 95 % tillgänglighet låter kanske bra, men innebär i praktiken
att tjänsten är otillgänglig mer än 30 timmar på en månad. Kravet bör ligga på
mer än 99% tillgänglighet räknat per månad. I den generella specifikationen för
Internettjänst har vi satt kravet för maximal otillgänglighet till 33 min/mån.
8. Under vilka villkor åtar sig
Internetoperatören att lösa problem med själva tjänsten. Se till att få med i
avtalet att du inte ska behöva betala för tjänsten när det brister i
tillgänglighet, vare sig det gäller punkt 4, 6 eller 7 ovan.
9. Vilken bindningstid vill
Internetoperatören ha på avtalet med dig som kund? Se till att du kan säga upp
avtalet inom rimlig tid (högst 12 månader). Samtidigt bör Internetoperatören
vara bunden av sitt avtal i 5 år om kunden så vill.
Oavsett vilket val du gör
utgående från svaren på dessa frågor, så vet du som kund i alla fall i grova
drag vad du kan förvänta dig.